Kore geçmişten günümüze birçok farklı dine
ev sahipliği yapmış ve yapmakta olan bir ülkedir. Özellikle dinler konusunda yeniliklere oldukça
açık olması bugün Kore’yi diğer ülkelerden ayrı kılan en önemli
özelliklerindendir. 2015’te yapılan nüfus sayımına göre; nüfusun %27,6’sı
Hristiyan, %15,5’i Budist iken %56,9’u ise herhangi bir dine inanmıyor.
Bugün Güney Kore dendiğinde insanlar bu
ülkeyi Hristiyan bir ülke olarak adlandırıyor. Birkaç yıl önce Hristiyan nüfus,
Kore’de inananların büyük bir kısmını oluşturan Budist nüfusu geçtiği için
insanların aklında Hristiyan bir ülke olarak yer etmesi şaşırtıcı değildir.
Kore’de Hıristiyanlığın kabul görmesi, bu dinin Kore yarımadasına girdiği dönemde, geleneksel Kore dinlerinin ulaşılamaz
olmasından kaynaklanmaktadır. 4. yüzyıldan 14. yüzyıla kadar milli din olan Budizm
500 yıl boyunca Joseon döneminde silinmeye çalışılmış, yasaklanmış, tapınaklar
dağların derinliklerine taşınmış, Budist rahiplerin başkente girişi yasaklanmıştı.
Joseon dönemi sona erdiğinde Koreli halkın hemen Budizm’e geri dönmesi, ona
ulaşması imkânsızdı. Aynı şekilde Konfüçyüsçülük de Joseon Hanedanı’nın
çöküşüyle önemini yitirmişti. Bu sürecin ardından 36 yıl boyunca Japon
esaretinde kalan Kore yarımadasında geleneksel dinlere ulaşma, onları yaşatma
oldukça güçleşmişti. Konfüçyüsçülük tamamen silinmiş; Kore Budizmi ise
Japonlaştırılmıştı bu yüzden Kore halkının ona inanması oldukça zordu.
İşte tam böyle bir zamanda Kore
Hristiyanlıkla tanıştı. Kendi geleneksel dinlerini yaşayamayan Koreliler -her
ne kadar Hristiyan doktrinleri kendi kültürlerinden farklı olsa da- bu dini
kabul etmekten geri durmadılar. Kore geleneksel dinleri ve Hristiyanlık
arasında ortak noktalar da vardır. Örneğin Hristiyanlığın erkek merkezci bir
yapıda olması ve Konfüçyüsçülüğün ataerkil bir din olması; tek tanrılığın
Neokonfüçyüsçülükteki mutlak güç ile örtüşmesi gibi. Böylelikle
bugün Kore modern toplumunda Hristiyanlık en önemli ve en çok inananı olan din
haline gelmiştir. Hristiyanlık, Kore’de bu denli kabul görse de günümüzde Kore’de diğer dinlerin etkisini yitirdiği söylenemez.
1395 yılında inşa
edilen Jogyesa Budist Tapınağı(Eski adıyla Gakhwangsa). Bahçesinde bulunan
500 yıllık ağaçlarıyla da ünlüdür.
Budizm, 4. yüzyılın sonlarında Çin’den gelerek
Kore yarımadasında yayılmaya başladı. 15. yüzyılın başlarına kadar milli dindi.
Ancak bu yıllarda, Joseon Hanedanlığı, Konfüçyüsçülüğü devletin temel
politikası olarak benimsedi ve devletin yönetim ve işleyişinde de Konfüçyüsçü bir
yaklaşım sergileyerek bu dinin hayatın her alanına nüfuz etmesine neden oldu.
Konfüçyüsçülüğün devletin temel ve resmi ideolojisi olması 20. yüzyıl ortalarında
Kore’nin Japon sömürgesinden çıkmasına kadar sürdü. 1944 yılıyla birlikte Japon
istilasının son bulması dinsel alanda da özgürlük getirdi ve 600 yıl boyunca
esaret altında tutulan Budizm yeniden gün yüzüne çıktı. Yeniden Canlanma döneminde
Budizm, Kore yarımadasındaki eski önemine kavuştu.
19. yüzyılın sonlarında yaratılan Kore dini Chondogyo
tapınağı da Jogyesa’nın doğusunda yer alır. Hristiyan kilisesini andırsa da bu
yapı ne tam olarak Kore mimarisidir ne de tam olarak Batı tarzındadır. 80
yıldan fazla ömre sahip bu tapınak kendine has mimari tarzıyla tarihi öneme
sahiptir.
Seul'de bulunan, farklı mimari
özellikleriyle dikkat çeken Chondogyo Tapınağı.
1800lü
yıllarda yaratılan Chondogyo(Çendoizm), kelime olarak Kutsal Yol (Heavenly Way) anlamına
gelir ve insanların zihinlerinde bulunan derin doğaya tapınma dinidir.
Chondogyo dini 20. Yüzyılın başlarında Kore’de inanılan en yaygın dindi.
Korenin ilk üniversitesi olan Sunggyungwan
bir diğer önemli dini merkezdir. Sunggyungwan, Joseon Hanedanlığının hüküm
sürdüğü yüzyıllar boyunca ülkenin ruhani merkeziydi. Konfüçyüsçü Joseon
döneminde burada hem dini seremoniler düzenlenmekte hem de eğitim
verilmekteydi. Konfüçyüs’ün memleketi olan Qufu’dan bile önce Konfüçyüs için ilk
resmi anma töreni Joseon’da düzenlendi. Sunggyungwan bu törenin devletsel
düzeyde yapıldığı tek yerdi.
Konfüçyüsçülük her ne kadar Kore toplumuna
Joseon döneminde zorla benimsettirildiyse ve yine Joseonla birlikte etkisini
yitirmiş görünse de Kore’nin sosyal ve kültürel hayatında çok önemli etkiler bırakmıştır.
Konfüçyüsçülük bir din olarak algılanmaktan çıkmış aksine bir ahlaki ölçüte
dönüşmüştür.
Aile büyüklerine sonsuz saygı ve adanmışlık,
aileye/atalara saygı (filial piety) veya kendinden bir yaş büyüklere bile
saygılı konuşma ve davranma, kendinden büyüklere hyung (ağabey), nuna (abla)
gibi saygılı hitap şekillerinin günlük hayatta kullanımının neredeyse zorunlu olması gibi etkiler Konfüçyüsçülüğün
Kore toplumuna bıraktığı derin izlerden bazılarıdır.
Seonggyungwan Munmyo. Seul'de bulunan bu tapınağın
yapımı 1398 yılında Kral Taejo döneminde tamamlandı. Kore inşa edilen ilk
Konfüçyüs Tapınağıdır.
Konfüçyüsçülüğün
ortaya çıktığı Çin’de bile bu din ihmal edilirken Kore onu el üstünde tuttu ve
yaşattı. Çin bile Kore’nin Konfüçyüsçülüğü bu denli benimsemesine hayran kaldı.
Konfüçyüsçülük bugün çok fazla destekçiye sahip olmasa da Korelilerin düşünce
şekillerinin ve dünyaya bakış açılarının oluşmasında çok büyük öneme sahiptir.
Korelilerin en eski tapındıkları din ise tarihi
Koreliler kadar geçmişe uzanan Şamanizm’dir. Hristiyanlık ya da Konfüçyüsçülük
gibi baskın dinlere inanılmış olsa da, Kore’de ve Kore toplumunda Şamanizm’in
etkileri asla silinmemiştir bununla birlikte günümüzde kazandığı ünle daha fazla
yaygınlaştığı söylenebilir. Kore’deki falcıların sayısı azımsanmayacak derecede
çoktur ve halkın falcılığa olan ilgisi gün geçtikçe artmaktadır.
Isanmyo Tapınağı bugün Kore'de
günümüze kadar kalabilmiş nadir Şaman tapınaklarından biridir. 1925 yılında
Kore tarihine damga vuran dört kral Dangun, Taejo, Sejong ve Gojong'u onurlandırmak
için Kuzey Jeolla'da inşa edilmiştir.
Korelilerin tapındığı en eski din olduğu
için Şamanizm’in Kore kültürünün oluşumunda etkisi çok büyüktür. Özellikle
müzik ve dans gibi alanlarda Şamanizm’in etkileri oldukça belirgindir çünkü
geleneksel Kore dansı ve şarkıları kadim Şaman seremonilerine dayanmaktadır.
Kaynakça:
Choi, Joon-shik. (2010) Understanding Koreans and Their Culture. Seoul: Her One Media.
http://www.korea.net/AboutKorea/Korean-Life/Religion
https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_South_Korea
Kaynakça:
Choi, Joon-shik. (2010) Understanding Koreans and Their Culture. Seoul: Her One Media.
http://www.korea.net/AboutKorea/Korean-Life/Religion
https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_South_Korea
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder