28 Temmuz 2017 Cuma

KORE KAPLANI

Kore Yarımadasında Yaşamış Mançurya Kaplanı - Kore Kültürü ve Mitolojisinde Kaplan Figürü
   Sibirya Kaplanı olarak da bilinen Mançurya Kaplanı (Panthera tigris altaica) binlerce yıl boyunca Kore Yarımadasında yaşamış bir türdür.  Mançurya Kaplanı’nın doğal yaşam alanı Güney Sibirya, Kore Yarımadası ve Çin’in Kuzeybatı bölgeleriydi ancak bu tür, Kore Yarımadasında en son 20.yüzyılın ilk yarısında görülmüş ve günümüzde bu bölgede tamamen yok olmuştur.
                                                                                                       Joseon Dönemi Kaplan Avı                     

   Binlerce yıl Yarımada’da yaşayan kaplanlar bazı dönemlerde insanlar için tehdit oluşturmuştur. Kore geleneksel evlerini (Hanok) çevreleyen taş duvarların oldukça yüksek olmasının bu sebepten kaynaklandığı düşünülmektedir. Joseon Hanedanlığı’nın (1392-1910) özellikle son dönemlerinde kaplanlar tarafından öldürülen insan sayısı oldukça artmış; sadece 1724-1734 yılları arasında 140’a ulaşmıştır. Joseon Devleti, dengeyi sağlamak için kaplan avcılığını özendirmiş ve kaplan avlamayı başaranların sosyal statülerini yükseltme sözü vermiştir.
    
                                                                         Güney Jeolla Bölgesi, Jindo Adası'nda bir kaplan avı, 1903.

    Kore Yarımadası'nda, Kore Kaplanı’nın yok olması ise Japon Sömürgesi (1910-1945) döneminde planlı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Japonya’da kaplan olmaması ve kaplan kürkünün o dönemde bir Japon yetkilinin Kore’den Japonya’ya götürebileceği en değerli şey olduğu inancı; türün, topraklardan silinmesinde en önemli etkendir. Japonlar, bu dönemde birçok bölgeden avcıları bu iş için kullanmak üzere toplamış ve kaplanlar avlanmıştır. Avlanan Kore kaplanlarının oldukça büyük, 400 kg ağırlığında ve 3 metre boyutlarında, oldukları kaydedilmiştir. Japon İstilası döneminden önce en büyük kaplanlar ormanların tanrıları olarak görülüyordu ve öldürülmeleri söz konusu bile değildi ancak Japonların yarımadayı işgaliyle en büyük kaplanlar bile dinamit, zehir ve silahlarla acımasızca öldürüldü. Öldürülen kaplanlar Japonya’nın büyüklüğünün simgesi olarak görülüyordu. 1915-1945 yılları arasında 97 Kore Kaplanı avlandı ve Kore Yarımadası'nda kaplan, en son 1921 yılında Daeduk Dağı’nda görüldü.
                                   Japonlar tarafından Daeduk Dağı’nda 1921 yılında öldürülen ve  resmi olarak kayda geçmiş son Kore Kaplanı.

Kore Kültüründe Kaplanın Yeri
Kore’nin kurucusu Kral Dangun ve yaratılış efsanesindeki Kaplan ve Ayı

   Kaplanın Kore kültüründe önemi oldukça büyüktür. Kore’nin kuruluş efsanesi olan Dangun Efsane’sinden başlayarak, kaplan figürü Kore kültürünün yapı taşlarından birine dönüşmüş ve hikâye ve masalların vazgeçilmez bir karakteri haline gelmiştir.
    Uzun yıllar boyunca Kore resim sanatında da resmedilen kaplan figürü Koreliler için dağların ruhu ve Tanrısı'nın habercisi olarak görülen, ormanların koruyucusu olduklarına inanılan kutsal hayvanlardı. Kötü ruhlarla savaştığına inanılan kaplanın iyi şans getirdiğine ve birçok zorluğun üstesinden gelip dünyanın işleyişini daha derinden kavradıklarında ise beyaz kaplana dönüştüğüne olan inanç yaygın olarak benimsenmişti.



    Solda; Kore’de düzelenecek 2018 Pyeongchang Kış Olimpiyatları’nın maskotları Kaplan ve Ayı. Suhorang  isimli beyaz kaplanın maskot olarak seçilmesi yine Kore kültüründe kaplanın öneminin bir göstergesi. Kore’nin koruyucu hayvanı olarak görülen beyaz kaplanın ismi Suhorang ise “Koruyucu Kaplan” anlamına geliyor. Sağda; 1988 Seul Olimpiyatları için maskot olarak Kore, kültürünün ve insanlarının bir simgesi olan kaplan Hodori’yi kullanmıştı. Kore Futbol Federasyonu’nun da sembolu beyaz kaplandır.

   Kaplanlar oldukça yırtıcı ve tehlikeli hayvanlar olsa da Kore halk hikayelerinde ve resimlerinde olduklarından daha sevimli ve dostça işlenmiştir. Halk hikayeleri genellikle “Kaplanlar tütün içerken” diye başlar ve bu “çok çok uzun zaman önce” anlamına gelir.



Şans getirdiğine inanılan “Kkachi Horangi”(까치 호랑이)


Zaman zaman insanlara büyük zararlar vermiş olsalar da “koruyucu ve dağların ruhunun habercisi, ormanların tanrısı” olarak görülen kaplanın resimleri; koruyucu özellikleri olduğuna ve insanlara şans getirdiğine inanıldığı, cesaretin ve mutlak gücün simgesi olarak görüldüğü için binlerce yıl boyunca, şans ve sağlık getirsin diye, evlere ve Budist tapınaklarına asılırdı.


   
Çam Ağacının Altında Bir Kaplan, Kim Hongdo, 18.yy.
  
  Zorlukların üstesinden gelip dünyayı daha iyi anlayan kaplanların beyaz kaplana dönüşüp kutsal bir anlam kazanarak insanlara zarar vermeyeceğine inanılırdı. Ülke yöneticileri insanlığa yakışmayan kötü işler yaptığında beyaz kaplanların onları cezalandıracağına ve beyaz bir kaplan ortaya çıktığında gücü elinde bulunduran insanların daha alçak gönüllü olacağına inanış oldukça yaygındı. Kraliyet mezarlarında da taştan yapılmış kaplan heykellerinin bulunması, kaplanların mezarları koruduğuna olan inançtan ileri gelmektedir. Joseon Hanedanlığı’nın ilk yıllarına ait resmi devlet yıllıklarında; kaplan başının, yağmur yağması için düzenlenen kutsal dua merasimlerinde sunulduğuna dair bilgiler mevcuttur.




Daeho: Kaplan, Bir Avcı Hikayesi
   2015 yılında, Park HoonJung'un yazıp yönettiği Korece ismiyle Daeho filmi; Japon istilası döneminde Kore'de yaşayan bir Koreli kaplan avcısının, "dağın efendisi" olarak anılan devasa bir kaplanı avlama hikayesini konu alıyor. Dünyaca ünlü oyuncu Choi Minshik'in başrol oyuncusu olduğu bu film hem Kore'deki son kaplanların, Japon yöneticilerin zoruyla avlanmasını anlatırken hem de Japon istilası altında yaşayan Kore insanını oldukça gerçekçi bir şekilde resmediyor.



Kaynakça:
COVELL, Jon Carter, Korea’s Colorful Heritage, Seoul: Si-sa-yog-o-sa, Inc., 1987.
http://www.tigers.org.za/tigers-in-culture-and-folklore.html                                                    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder